Skip to content

Ansökan till handledande utbildningar efter grundskolan (tionde klassen, VALMA) 19.5-21.7.2020. Se utbildningarna 

 

Spridningen av coronaviruset COVID-19 påverkar antagningen av studerande. Se aktuell information om effekten av coronavirus (uppdaterad 13.5.2020).

Tidtabellerna för de gemensamma ansökningarna till högskolor ändras.

Se ändringar till tidtabellerna. 

Konst, musik, hantverk, formgivning

Katso kaikki teemaan liittyvät artikkelit

Arbetet med mode kan handla om att jobba med kalkylprogram

Efter gymnasiet uppmuntrade Marja Rintamäkis pappa henne att söka till ekonomisk utbildning, men hon beslöt sig för att följa sin dröm. Hon vill bli kläddesigner eller stylist och blev antagen till yrkesläroanstaltens linje för stylister. Under perioden för inlärning i arbetet märkte hon att det i branschen finns många intressanta och till och med ännu lämpligare arbeten för henne.

Även om 29-åriga Marja Rintamäki från Vanda utexaminerades som klädsömmerska ingick  make-up, maskering, frisering, färglära, kroppens proportioner och mycket annat som behövs i stylistens arbete i studierna. Det mest givande var praktikperioderna.

– I studierna ingick två arbetspraktikperioder av vilka jag avlade den ena på en PR-byrå och den andra i företag som importerar kläder. Till den senare tar man vanligen inte praktikanter, men jag lyckades prata till mig en plats. I arbetet upptäckte jag att det i branschen behövs företagsekonomiska färdigheter och goda nätverk. I Finland sysselsätts få som enbart stylister eftersom man måste hantera så många delområden i arbetet.

Efter att Marja utexaminerat sig som stylist sökte hon till merkonomstudier. Eftersom modebranschen var hennes grej gjorde hon alla skolarbeten om någonting som hade med det att göra. Marja har alltid varit kreativ men förstod i något skede att karriären som modedesigner inte är för henne och inte heller arbetet som stylist.

När det blev dags för praktiken i merkonomstudierna ringde hon sin gamla förman på importföretaget. Han hade bytt jobb och föreslog för Marja att hon skulle göra praktiken på varuhuset där han nuförtiden arbetade.

– Jag fick arbete som assistent för inköp av skor, sedan fick jag sommarjobb i samma företag varefter jag blev fast anställd. Jag älskar skor och det var ljuvligt att arbeta med dem.

Först kunnandet i branschen, sedan företagsekonomi

Organisationsändringen som nyligen genomfördes på varuhuset medförde en ny utmaning för Marja: hon fick plats i ett team som svarar för inköp av pyjamasar och simdräkter för kvinnor. På Marjas ansvar är bl.a. att göra upp budgeten och kostnadsberäkningar för inköparen i teamet.

– Mitt arbete går nuförtiden huvudsakligen ut på att snurra på siffror i kalkylprogrammet. Men till min natur är jag noggrann och organiserad så det här arbetet passar mig.

Marja märker att hon lite av misstag hamnat på stället som är rätt för henne.

– Tidigare kände jag inte ens till att det fanns ett arbete som det här. Om jag hade avlagt min arbetspraktik till exempel som assistent till modedesignern hade jag säkert sett den kreativa sidan av det arbetet och hade strävat efter att i högre grad utveckla min egen kreativitet. Min far hade rätt i att det är mycket viktigt att kunna företagsekonomi men jag tycker att det är bra att jag först sökte mig till utbildning i en bransch som intresserar mig, ler Marja.

Gör det du är bra på!

Marja vet att många drömmer om modedesigneryrket och uppmanar andra att följa sin dröm, om man lägger märke till att man har tillräckligt med kreativitet och förmåga för branschen.

– Vissa uppvisar en enastående talang. Men det finns många andra arbeten i branschen också. Linjen för dräktsömmerska är en ytterst bra grund för fortsatta studier eftersom man inom utbildningen lär sig mycket bland annat om olika material och om hur de fungerar i olika klädmodeller.

Nu när Marja arbetar vid inköpet för varuhuset har hon inte kontakt med konsumenterna. Därmed tycker hon att det är mycket trevligt att ibland kunna hjälpa på varuhusets avdelning till exempel under kampanjer.

– Det är intressant att lägga märke till hur kunderna undersöker kläderna, vad de fäster uppmärksamhet vid och vilka frågor försäljarna får. Men ännu viktigare för oss är att följa med försäljningssiffrorna för det som är på mitt ansvar. Om vi bara skulle lita på det som vi ser och hör skulle vi inte kunna vara helt säkra på vilka slags produkter det lönar sig för oss att köpa till varuhuset.

Text: Kirsi Pitkäranta  Viestintätoimisto Deski Oy

Information om branschen

Textil- och beklädnadsbranschen inom yrkesutbildning 

Konstnärliga områden och kultur vid yrkeshögskola 

De konstnärliga områdena och kultur (bildkonst, musik, konstindustriella, teater och dans) vid universitet

Textil- och beklädnadsbranschen i Yrkesinfo (arbets- och näringsministeriet

Utbildning

Utbildningar inom textil- och beklädnadsbranschen. Länken öppnar en sida med sökresultat, där du kan avgränsa sökningen till exempel enligt ort.