Poängsättningsmodeller för betygsbaserad antagning till yrkeshögskolor
Texten från Yrkeshögskolornas utvecklingsprojekt för studerandeantagningar
Poängsättningsmodellerna för betygsbaserad antagning på basis av studentexamen, yrkesinriktad grundexamen samt internationella studentexamina kommer att tas i bruk i alla yrkeshögskolor och på alla utbildningsområden med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk, vilka inte kommer att ta i bruk betygsbaserad antagning. Merparten av studieplatserna kommer att reserveras för dem som söker till sin första studieplats.
Betygsbaserad antagning på basis av studentexamensbetyg
(används inom alla utbildningsområden, med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk)
I den betygsbaserade antagningen poängsätts fem ämnen. En sökande kan bli antagen även på basis av poängen för fyra ämnen. Alla ämnen som poängsätts beaktas endast en gång. Modersmålet, matematik och ett främmande språk/det andra inhemska språket beaktas för alla som har skrivit dessa ämnen. Utöver dessa beaktas de två ämnen (realämnen/främmande språk) som ger mest poäng (Tabell 1). Endast de realämnesprov som har avlagts år 2006 eller senare beaktas.
Tabell 1. Poängsättningsmodell för studentexamensbetyget
(används inom alla utbildningsområden med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk)
Det maximala poängantalet 198 poäng.
ÄMNE | ÄMNE / NIVÅ | L | E | M | C | B | A |
Modersmål1) | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 | |
Matematik | Lång | 46 | 43 | 40 | 35 | 27 | 19 |
Kort | 40 | 35 | 27 | 19 | 13 | 6 | |
Främmande/det andra inhemska språket2) |
Lång | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 |
Medellång | 38 | 34 | 26 | 18 | 12 | 5 | |
Kort | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Ämnesreal eller främmande språk3) |
Fysik | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 |
Kemi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Biologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Geografi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Hälsokunskap | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Psykologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Filosofi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Historia | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Samhällslära | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Religion/livsåskådningskunskap | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
Främmande språk (lång/kort) | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 |
1 Som modersmål beaktas finska, svenska, samiska, finska som andraspråk och svenska som andraspråk
2 Det vitsord som ger bästa poäng beaktas
3 De två vitsord som ger bästa poäng beaktas
L = Laudatur, E = Eximia cum laude approbatur, M = Magna cum laude approbatur,
C = Cum laude approbatur, B = Lubenter approbatur, A = Approbatur
Bestämmelser om antagning vid samma poängtal
Om totalpoängen för de fem ämnena är samma för två eller flera sökande, rangordnas de sökande på enligt följande regler:
- Ordningen för ansökningsönskemålet
- Vitsorden i studentexamen
- Modersmål
- Matematik
- Främmande språk/det andra inhemska språket
- Alla antas/ingen antas/lottning
Om till exempel två sökande har fått 100 poäng och båda har samma ordning för ansökningsmålet, väljs den sökande som får mera poäng för modersmålet. Om båda sökandena har samma vitsord i modersmålet, går man vidare till följande ämne på listan.
Minimipoäng
Minimipoängen som anges i poängsättningsmodellen innebär det antal poäng som den sökande totalt måste få för fem ämnen för att kunna bli antagen.
Tröskelvillkor
Ett tröskelvillkor är ett krav som gäller ett specifikt ämne och/eller vitsord. Den sökande måste uppfylla detta krav för att kunna bli antagen. Till exempel innebär tröskelvillkoret C i lång matematik/ E i kort matematik att varje sökande måste ska uppfylla detta krav, oberoende av den totala poängsumman som de övriga ämnena ger.
Betygsbaserad antagning på basis av betyg över yrkesinriktad grundexamen
(används inom alla utbildningsområden med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk)
I den betygsbaserade antagningen räknar man ut totalpoängen för vitsorden för tre gemensamma examensdelar (tabell 2) och det vägda medeltalet för examen (maximalt 150 poäng) (tabell 3). I den betygsbaserade antagningen beaktas endast de sökande som avlagt en yrkesinriktad grundexamen från och med 1.8.2015. Man kan bli antagen genom betygsbaserad antagning oberoende av vilken bransch ens yrkesinriktad grundexamen är inom. En yrkesexamen som är avlagd som en fristående examen beaktas inte i betygsbaserad antagning.
Tabell 2. Gemensamma examensdelar (det maximala poängantalet 60 poäng)
DE GEMENSAMMA EXAMENSDELARNA | POÄNG | ||||||
Kunnande i kommunikation och interaktion1) | 20 | 15 | 13 | 10 | 5 | 2 | 1 |
Kunnande i matematik och naturvetenskap1) | 20 | 15 | 13 | 10 | 5 | 2 | 1 |
Kunnande om samhälle och arbetsliv 1) | 20 | 15 | 13 | 10 | 5 | 2 | 1 |
VITSORDSSKALA | VITSORD I BETYGET | ||||||
Skala 1-3 | 3 | – | 2 | – | – | 1 | – |
Skala 1-5 | 5 | 4 | – | 3 | 2 | – | 1 |
1 De gemensamma examendelarna i de betyg över yrkesinriktad grundexamen som trätt i kraft 1.1.2018 bedöms på skalan godkänd/underkänd. De gemensamma examensdelarnas delområden bedöms numeriskt. På basis av dessa räknar man ut ett vitsord för de gemensamma examensdelarnas delområden.
Tabell 3. Vägt medeltal för examen (det maximala poängantalet 90 poäng)
Medeltal (1-5) | Medeltal (1-3) | Poäng |
5,00 | 3,00 | 90 |
≥4,97 | ≥2,98 | 89 |
≥4,94 | ≥2,96 | 88 |
≥4,91 | ≥2,95 | 87 |
≥4,88 | ≥2,93 | 86 |
≥4,85 | ≥2,91 | 85 |
≥4,82 | ≥2,89 | 84 |
≥4,79 | ≥2,87 | 83 |
≥4,76 | ≥2,86 | 82 |
≥4,73 | ≥2,84 | 81 |
≥4,70 | ≥2,82 | 80 |
≥4,67 | ≥2,80 | 79 |
≥4,64 | ≥2,78 | 78 |
≥4,61 | ≥2,77 | 77 |
≥4,58 | ≥2,75 | 76 |
≥4,55 | ≥2,73 | 75 |
≥4,52 | ≥2,71 | 74 |
≥4,49 | ≥2,69 | 73 |
≥4,46 | ≥2,67 | 72 |
≥4,42 | ≥2,65 | 71 |
≥4,39 | ≥2,63 | 70 |
≥4,35 | ≥2,61 | 69 |
≥4,31 | ≥2,59 | 68 |
≥4,28 | ≥2,56 | 67 |
≥4,24 | ≥2,54 | 66 |
≥4,20 | ≥2,52 | 65 |
≥4,16 | ≥2,50 | 64 |
≥4,13 | ≥2,48 | 63 |
≥4,09 | ≥2,45 | 62 |
≥4,05 | ≥2,43 | 61 |
≥4,02 | ≥2,41 | 60 |
≥3,98 | ≥2,39 | 59 |
≥3,94 | ≥2,37 | 58 |
≥3,91 | ≥2,34 | 57 |
≥3,87 | ≥2,32 | 56 |
≥3,83 | ≥2,30 | 55 |
≥3,79 | ≥2,28 | 54 |
≥3,76 | ≥2,26 | 53 |
≥3,72 | ≥2,23 | 52 |
≥3,68 | ≥2,21 | 51 |
≥3,65 | ≥2,19 | 50 |
≥3,61 | ≥2,17 | 49 |
≥3,57 | ≥2,15 | 48 |
≥3,54 | ≥2,12 | 47 |
≥3,50 | ≥2,10 | 46 |
≥3,46 | ≥2,08 | 45 |
≥3,42 | ≥2,05 | 44 |
≥3,37 | ≥2,03 | 43 |
≥3,33 | ≥2,00 | 42 |
≥3,29 | ≥1,97 | 41 |
≥3,24 | ≥1,95 | 40 |
≥3,20 | ≥1,92 | 39 |
≥3,15 | ≥1,89 | 38 |
≥3,11 | ≥1,86 | 37 |
≥3,07 | ≥1,84 | 36 |
≥3,02 | ≥1,81 | 35 |
≥2,98 | ≥1,78 | 34 |
≥2,93 | ≥1,76 | 33 |
≥2,89 | ≥1,73 | 32 |
≥2,85 | ≥1,70 | 31 |
≥2,80 | ≥1,68 | 30 |
≥2,76 | ≥1,65 | 29 |
≥2,71 | ≥1,62 | 28 |
≥2,67 | ≥1,59 | 27 |
≥2,63 | ≥1,57 | 26 |
≥2,58 | ≥1,54 | 25 |
≥2,54 | ≥1,51 | 24 |
≥2,49 | ≥1,49 | 23 |
≥2,43 | ≥1,47 | 22 |
≥2,37 | ≥1,44 | 21 |
≥2,30 | ≥1,42 | 20 |
≥2,24 | ≥1,40 | 19 |
≥2,18 | ≥1,38 | 18 |
≥2,12 | ≥1,36 | 17 |
≥2,05 | ≥1,34 | 16 |
≥1,99 | ≥1,32 | 15 |
≥1,93 | ≥1,30 | 14 |
≥1,86 | ≥1,28 | 13 |
≥1,80 | ≥1,26 | 12 |
≥1,74 | ≥1,23 | 11 |
≥1,67 | ≥1,21 | 10 |
≥1,61 | ≥1,19 | 9 |
≥1,55 | ≥1,17 | 8 |
≥1,49 | ≥1,15 | 7 |
≥1,42 | ≥1,13 | 6 |
≥1,36 | ≥1,11 | 5 |
≥1,30 | ≥1,09 | 4 |
≥1,23 | ≥1,07 | 3 |
≥1,17 | ≥1,05 | 2 |
≥1,11 | ≥1,02 | 1 |
≥1,00 | ≥1,00 | 0 |
Bestämmelser om antagning vid samma poängtal
Om totalpoängen för vitsorden för de tre gemensamma examensdelarna och det vägda medeltalet för examen är samma för två eller flera sökande, rangordnas de sökande på basis av följande regler:
- Ordningen för ansökningsönskemålet
- Det vägda medeltalet för examen
- Vitsorden i de gemensamma examensdelarna:
- Kunnande i kommunikation och interaktion
- Kunnande i matematik och naturvetenskap
- Kunnande om samhälle och arbetsliv
- Alla antas/ingen antas/lottning
Om till exempel två sökande har fått 100 poäng och båda har samma ordning för ansökningsmålet, väljs den sökande som får mera poäng för vitsordet i kunnande i kommunikation och interaktion. Om båda sökandena får samma poäng för kunnande i kommunikation och interaktion, går man vidare till vitsordet i matematik och naturvetenskap.
Minimipoäng
Minimipoängen som anges i poängsättningsmodellen innebär det antal poäng som den sökande totalt måste få för att kunna bli antagen.
Tröskelvillkor
Ett tröskelvillkor som anges i poängsättningsmodellen är ett krav som gäller ett specifikt ämne och vitsord (till exempel kan ett tröskelvillkor vara vitsordet 4 i kunnande i matematik och naturvetenskap). Den sökande måste uppfylla detta krav för att kunna bli antagen, oberoende av den totala poängsumman som de övriga gemensamma examensdelarna och det vägda medeltalet ger.
Poängsättningsmodeller för internationella studentexamina
European Baccalaureate -examen (EB), International Baccalaureate-examen (IB) samt Reifeprüfung-examen (RP) och Deutsche Internationale Abitur-examen (DIA) som har avlagts i Finland poängsätts i betygsbaserad antagning på motsvarande sätt som en finländsk studentexamen.
Poängsättningsmodellerna för internationella studentexamina finns i tabellerna 4-6.
Tabell 4. Poängsättningsmodell för European Baccalaureate (EB)-examen
Används inom alla utbildningsområden med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk
Det maximala poängantalet 198 poäng.
ÄMNE | EXAMEN | NIVÅ / ÄMNE | VITSORD | ||||||
SE | L | E | M | C | B | A | |||
EB | 10-9 | 8,99-8 | 7,99-7 | 6,99-6 | 5,99-5 | 4,99-4 | |||
Modersmålet | SE | Finska, svenska, samiska, finska/svenska som andraspråk | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 | |
EB | L1 | ||||||||
Matematik | SE | Lång | Lång matematik | 46 | 43 | 40 | 35 | 27 | 19 |
EB | Lång matematik | ||||||||
SE | Kort | Kort matematik | 40 | 35 | 27 | 19 | 13 | 6 | |
EB | Kort matematik | ||||||||
Främmande språk/det andra inhemska språket1) | SE | Lång | Långt språk | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 |
EB | L2 | ||||||||
SE | Medellång | Medellångt språk | 38 | 34 | 26 | 18 | 12 | 5 | |
EB | L3, Other National Language | ||||||||
SE | Kort | Kort språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
EB | L4, L5 | ||||||||
Ämnesreal eller främmande språk2) |
SE, EB | Fysik | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
SE, EB | Kemi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, EB | Biologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, EB | Geografi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, EB | Psykologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, EB | Filosofi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, EB | Historia | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
EB | Andra realämnen3) | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE | Lång | Främmande språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
EB | L2 | ||||||||
SE | Kort | Främmande språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
EB | L4, L5 |
1 Det vitsord som ger mest poäng beaktas
2 De två vitsord som ger mest poäng beaktas
3 Övriga ämnen som ingår i examen (t.ex. informationsbehandling, företagsekonomi, ekonomikunskap)
SE=studentexamen, EB=European Baccalaureate
L=Laudatur, E=Eximia cum laude approbatur, M=Magna cum laude approbatur, C=Cum laude approbatur, B=Lubenter approbatur, A=Approbatur
L1=language 1, L2=language 2, L3=language 3, L4=language 4, L5=language 5
Tabell 5. Poängsättningsmodell för International Baccalaureate (IB)-examen
Används inom alla utbildningsområden med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk.
Det maximala poängantalet 198 poäng.
ÄMNE | EXAMEN | NIVÅ / ÄMNE | VITSORD | ||||||
SE | L | E | M | C | B | A | |||
IB | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | |||
Modersmålet | SE | Finska, svenska, samiska, finska/svenska som andraspråk | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 | |
IB | A-språk | ||||||||
Matematik | SE | Lång | Lång matematik | 46 | 43 | 40 | 35 | 27 | 19 |
IB | Further Mathematics Mathematics (Higher level HL och Standard level SL) Teoretisk matematik (HL och SL) Tillämpad matematik (HL) |
||||||||
SE | Kort | Kort matematik | 40 | 35 | 27 | 19 | 13 | 6 | |
IB | Tillämpad matematik (SL), Mathematical Studies | ||||||||
Främmande språk/det andra inhemska språket1) | SE | Lång | Långt språk | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 |
IB | A-språk (inte samma som modersmålet), B-språk (engelska) | ||||||||
SE | Medellång | Medellångt språk | 38 | 34 | 26 | 18 | 12 | 5 | |
IB | Övriga B-språk | ||||||||
SE | Kort | Kort språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
IB | AB-språk | ||||||||
Ämnesreal eller främmande språk2) |
SE, IB | Fysik | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
SE, IB | Kemi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, IB | Biologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, IB | Geografi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, IB | Psykologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, IB | Filosofi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, IB | Historia | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
IB | Övriga realämnen3) | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE | Lång | Främmande språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
IB | A-språk (inte samma som modersmålet), B-språk (engelska) | ||||||||
SE | Kort | Främmande språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
IB | AB-språk |
1 Det vitsord som ger mest poäng beaktas
2 De två vitsord som ger mest poäng beaktas
3 Övriga ämnen som ingår i examen (t.ex. informationsbehandling, företagsekonomi, ekonomikunskap)
SE=studentexamen, IB=International Baccalaureate-examen
L=Laudatur, E=Eximia cum laude approbatur, M=Magna cum laude approbatur,
C=Cum laude approbatur, B=Lubenter approbatur, A=Approbatur
AB=ab initio -språk (främmande språk som påbörjat i gymnasiet)
Tabell 6. Poängsättningsmodell för Reifeprüfung (RP)- / Deutsche Internationale Abitur (DIA)-examen
Används inom alla utbildningsområden med undantag av kulturbranschen och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulus utbildning till tolk.
Det maximala poängantalet 198 poäng.
ÄMNE | EXAMEN | NIVÅ / ÄMNE | VITSORD | ||||||
SE | L | E | M | C | B | A | |||
RP/DIA | 15-13 | 12-10 | 9-8 | 7 | 6-5 | 4 | |||
Modersmålet | SE | Finska, svenska, samiska, finska/svenska som andraspråk | 46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 | |
RP/DIA | Finska eller tyska | ||||||||
Matematik | SE | Lång | Lång matematik | 46 | 43 | 40 | 35 | 27 | 19 |
RP/DIA1) | Matematik | ||||||||
Främmande/det andra inhemska språket2) |
SE | Lång | Långt språk
|
46 | 41 | 34 | 26 | 18 | 10 |
RP/DIA | Finska eller tyska (inte samma som modersmålet), engelska | ||||||||
SE | Medellång | Medellångt språk | 38 | 34 | 26 | 18 | 12 | 5 | |
RP/DIA | B1-språk | ||||||||
SE | Kort | Kort språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
RP/DIA | B2-språk eller B3-språk | ||||||||
Realprovet eller främmande språk3) |
SE, RP/DIA | Fysik | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
SE, RP/DIA | Kemi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, RP/DIA | Biologi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, DIA | Geografi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, DIA | Filosofi | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, RP/DIA | Historia | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE, DIA | Religion eller livsåskådningskunskap | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
DIA | Övriga realämnen4) | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE | Lång | Främmande språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
RP/DIA | Finska eller tyska (inte samma som modersmålet), engelska | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | ||
SE | Kort | Främmande språk | 30 | 27 | 21 | 15 | 9 | 3 | |
RP/DIA | B2-språk eller B3-språk |
1 För Reifeprüfung (RP)- / Deutsche Internationale Abitur (DIA)-examens del kan man beakta även vitsordet i matematik på ett motsvarighetsintyg, om den sökande inte har avlagt det muntliga eller skriftliga provet i ifrågavarande ämne.
2 Det vitsord som ger mest poäng beaktas
3 De två vitsord som ger mest poäng beaktas
4 Övriga ämnen som ingår i examen (t.ex. informationsbehandling, företagsekonomi, ekonomikunskap)
SE=studentexamen, RP=Reifeprüfung, DIA=Deutsche Internationale Abitur
L=Laudatur, E=Eximia cum laude approbatur, M=Magna cum laude approbatur,
C=Cum laude approbatur, B=Lubenter approbatur, A=Approbatur